Greenpeace - Ett hav av hopp
Två stora valar och autentiskt skräp från havet är några av delarna i Greenpeace kampanj. Budskapet på Stockholms Centralstation löd: Ann Linde – skydda våra hav!
Kund: Greenpeace
Greenpeace ”Ett hav av hopp” - 200 kvm och utvalda reklamytor på Stockholms Centralstation. Utställningen var en del i en global kampanj för ett starkt havsavtal i FN.
Besökare fick ta del av fakta, problem och möjligheter för att skydda våra hav och alla dess invånare – här representerade av två gigantiska knölvalar, varav en svävade ovanför Ringen. Greenpeace visade också upp skräp som spolats upp från havet till svenska stränder. Samtidigt rullade Greenpeace budskap på stationens alla digitala skärmar.
"Eventet var en unik möjlighet att samskapa en utställning tillsammans med svenska folket. Första timmen genererades över 500 underskrifter och meddelanden till utrikesminister Ann Linde, med förhoppningen och uppmaningen att rädda våra hav"
– Sandra Lamborn projektledare på Greenpeace.
Fungerade det? Ja. Regeringen reagerade. Utrikesminister Ann Linde tog sig tid att komma ner till utställningen – och i en selfie-tweet vid den 4 meter höga valen i Ringen, meddelade hon att biologisk mångfald i haven ÄR en prioriterad fråga för Sverige.