Startskottet för Göteborgs nya stationshus – Jernhusen tar nästa steg mot framtidens knutpunkt
I dag samlades partners och representanter från politik och näringsliv för byggstartsfirandet av det nya stationshuset, Göteborg Grand Central. På plats för att fira denna historiska milstolpe var finansminister Elisabeth Svantesson, Jernhusens vd, Biljana Pehrsson och Jesper Göransson, vd Peab. Även representanter från Trafikverket, Västtrafik och Göteborgs Stad medverkade. Det nya stationshuset blir ett tillskott till den befintliga centralstationen, och planeras stå klart när Västlänken Station Centralen öppnar som säckstation i december 2026.
2024-09-04
Under högtidliga former uppmärksammades i dag byggstarten av det nya stationshuset Göteborg Grand Central. Byggstarten markerar ett viktigt steg för att möta ökningen av resenärer som väntas i regionen.
Finansminister Elisabeth Svantesson var på plats och tog ett första symboliskt “slevtag” med murbruk för att fästa en av de 524 000 återbrukade tegelstenar som kommer att utgöra fasaden.
― Sverige behöver byggas rikare, ekonomin växa. Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Infrastrukturen spelar en viktig roll för utvecklingen i regionen och det nya stationshuset är en viktig pusselbit i det, säger Elisabeth Svantesson, Sveriges finansminister.
Det nya stationshuset är ett tydligt exempel på hur Jernhusen, som specialist på fastigheter nära järnvägen, arbetar för att underlätta för fler att välja tåget. Spårburen trafik erbjuder den högsta kapaciteten och möjliggör för enkelt och hållbart resande inom städer, regioner och hela landet.
― Det här är en stor dag för Göteborg och Västsverige. Det nya stationshuset är ett sätt för Jernhusen att möta den ökade tågtrafiken som väntas i regionen. Vi är väldigt glada över att ta vara på platsens potential, bidra till att utveckla framtidens Göteborg och ge fler möjlighet att välja tåget, säger Biljana Pehrsson, vd på Jernhusen.
På uppdrag av Jernhusen genomförs byggnationen av Peab. Projektet har ett starkt hållbarhetsfokus och en tydlig ambition att hålla klimatavtrycket lågt. Jesper Göransson, vd och koncernchef hos Peab var en av talarna under byggstartsfirandet.
― Vi är tacksamma och stolta över förtroendet att tillsammans med Jernhusen få bygga en del av Göteborgs historia. Projektet präglas av gott samarbete och en välstrukturerad organisation där vi på Peab får möjlighet att bidra med både vår långa erfarenhet och kunskap. Detta är ett betydande tillskott till staden och definitivt ett prestigeprojekt för oss på Peab, som både ökar tillgängligheten och gör det möjligt för fler att resa hållbart, säger Jesper Göransson, vd Peab.
Det nya stationshuset blir en entré till den nya, stationsnära stadsdelen Centralstaden Göteborg. Stadsdelen inkluderar den nya och befintliga stationen, kontorshuset Park Central samt den nyligen godkända detaljplanen norr om centralstationen. Målet är att skapa en attraktiv mötesplats och få fler att resa kollektivt, i en trygg och levande stadsmiljö.
Fakta om projektet:
-
Göteborg Grand Central byggs av Peab på uppdrag av Jernhusen och med en kontraktssumma om cirka 870 miljoner svenska kronor.
-
Projektet hade byggstart i juni 2024.
-
Stationshallen beräknas öppna samtidigt som Västlänken i slutet av 2026. Inflyttning i kontoren sker under 2027.
-
Det nya stationshuset byggs samman med Nils Ericson Terminalen och därmed med den befintliga centralstationen. Huset är primärt en stationsbyggnad men rymmer tre övre kontorsplan.
-
Huset byggs med en fasad av 100 procent återbrukat tegel, närmare bestämt 524 000 stenar vilket motsvarar 1 772 storpallar som kommer från Danmark. Kulören på teglet överensstämmer väl med den befintliga centralstationen.
-
Med Göteborg Grand Central jobbar vi för att kontoren ska uppnå “Breeam Outstanding”. Det är en miljöcertifiering som bara ett tiotal andra byggnader i Sverige lever upp till idag. För att lyckas har vi optimerat materialet i de byggdelar som påverkar klimatavtrycket allra mest, till exempel ECO-Betong, återbrukat stål, glas, träpelare och andra material.
-
Byggnaden får flera entréer och en stationshall som mäter runt åtta meter i tak. På 15 000 kvm ryms ett blandat utbud av station, service för resenärer, butiker och restauranger. I de tre övre kontorsplanen, som färdigställs under 2027 finns plats för runt 700 arbetsplatser fördelat över nära 8 000 kvm.
-
Oslobaserade Reiulf Ramstad Arkitekter har gestaltat byggnaden.
För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Katja Weyhing, kommunikationsansvarig Göteborg, Jernhusen
[email protected], 0761-12 59 04