Till innehåll
Jernhusen

Jernhusen publicerar års- och hållbarhetsredovisning för 2024

Jernhusen lämnar år 2024 med stärkt finansiell ställning och ökad investeringstakt. Tågsverige växer och med den utvecklingen taktar Jernhusen genom aktiv förvaltning och utveckling av stationer, stationsområden, kombiterminaler och depåer – attraktiva och hållbara platser där människor kan trivas och inspireras. Jernhusens års- och hållbarhetsredovisning finns från och med idag tillgänglig på Jernhusens externa webbplats.

2025-02-24

Biljana Pehrsson, Jernhusens nya vd som tillträdde i maj 2024, kommenterar året:

— Det är med glädje jag blickar tillbaka på ett år med stärkt finansiell ställning och hög investeringstakt, detta trots den lågkonjunktur som Sverige befunnit sig i under året. Tågsverige växer och Jernhusen taktar den utvecklingen genom aktiv förvaltning och värdeskapande utveckling av stationer, stationsområden, kombiterminaler och depåer – attraktiva och hållbara platser där människor kan trivas och inspireras.

Järnvägen utgör en hörnsten i framtidens hållbara mobilitet och enligt Trafikverkets prognoser kommer både person- och godstrafik öka fram till 2045, med 44 respektive 33 procent. Under överskådlig tid kommer vi därför att se en stor utveckling av järnvägen och dess sidosystem. Som Sveriges största kommersiella fastighetsbolag inom järnvägsnära fastigheter, stationer, stationsnära stadsmiljöer, depåer och kombiterminaler, taktar Jernhusen den utvecklingen.

I både Göteborg och Varberg sker just nu ut- och ombyggnad av järnvägen, något som kräver mer stationskapacitet. Jernhusen har under året initierat bygget av nya stationshus i både Varberg och Göteborg. Stationshuset i Varberg kommer att invigas under 2025. Utvecklingen i Göteborg omfattar hela området runt stationen, Centralstaden Göteborg, med första etappen fokuserad på adderad stationskapacitet. Byggnation av husen Park Central och Göteborg Grand Central initierades under året. Planerad invigning av byggnadernas stationsfunktioner planeras till slutet av 2026 då del av Västlänken öppnar för trafik. 

Även inom depåområdet har stor framdrift skett under året, inte minst i Hagalunds depå i Solna. Där har bland annat projekt- och genomförandeavtal för en ny svarvbyggnad tecknats och byggnation av ny depå för SJ:s nya kommande regionaltåg påbörjats. Under 2024 har även en ny saneringshall invigts i Hagalund.

Det finansiella målet för belåningsgrad ändrades under 2024 från 45–55 procent till 40– 50 procent. Det tydliggör att Jernhusen ska ha lägre finansiell risk i en mer intensiv investeringsfas. Jernhusens belåningsgrad 2024 landade på 42,3 procent.

Läs mer i Jernhusens års- och hållbarhetsredovisning. Den ligger digitalt på Jernhusens externa webbplats. Den tryckta versionen av årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig från den 10 mars och kan beställas genom att du skickar namn och postadress till [email protected].

Årsstämma hålls den 29 april 2025. För övriga frågor relaterade till årsstämman hänvisas till den kallelse som kommer att utfärdas senast den 1 april 2025.

För mer information om Jernhusens års- och hållbarhetsredovisning 2024: 

Victor Josefsson, CFO, 08-410 626 83, [email protected]

Jernhusens presstjänst, 08-410 626 10, [email protected]

Kontakt

Jernhusens Presstjänst

08 - 410 626 10